28 907 km maapallon toiselle puolelle
Dialyysilaitteen uskomaton matka
Useampi kuin joka toinen käytössä oleva dialyysilaite maailmassa on Fresenius Medical Caren valmistama. Dialyysilaitteet valmistetaan tilauksesta ja toimitetaan yli 120 maahan. Dialyysilaitteen valmistus vaatii tarkkuutta. Sen modulaarinen rakenne mahdollistaa yksilöllisen kokoonpanon käyttäjän tarpeisiin. Toimitus Australiaan ei siis ole ongelma. Tässä kerrotaan dialyysilaitteen matkasta Schweinfurtin tehtaalta sen määränpäähän Australiaan.
Pakattu huolellisesti
- Hemodialyysilaite painaa 120-150 kg.
- Noin 25 kg painosta on pakkausmateriaaleja.
Otamme huomioon kaiken mahdollisen, mukaanlukien sääolosuhteiden muutokset merimatkalla. Jokainen laite sietää hyvin hallaa ja ilman kosteutta - se on laitteiden perusedellytys. Jokainen dialyysilaite on pakattu huolellisesti kuljetusta varten suojaten sitä kaatumiselta, kosteudelta ja kuumuudelta. Dialyysilaitteen 8 000 osaa täytyy olla huolellisesti suojattuna.
Kuormaus
- Dialyysilaitteita on valmistettu Schweinfurtin tehtaalla vuodesta 1979.
- Dialyysilaite on valmis kuljetukseen kahden viikon kuluttua tilauksesta.
Kaikki on valmista lähtöön: yksi dialyysilaite on matkalla Nepaliin ja viime viikolla lähti kuljetus Brasiliaan. Tämä dialyysilaite on matkalla Australiaan. Se on samassa kuljetuksessa 45 muun dialyysilaitteen kanssa, jokaiseen konttiin mahtuu tasan 46 laitetta. Matka voi alkaa.
Junamatka
- 500 km pohjoiseen junalla
Tienpäältä junaraiteille. Liki kaikki kansainväliset kuljetukset lähtevät Hampurin satamasta. Schweinfurtin kuljetusterminaalissa varmistetaan, että klo 17:00 mennessä lastatut kontit Schweinfurtissa voidaan lastata laivaan Elbessä seuraavana päivänä. Myös dialyysilaitteet jatkavat matkaa samana iltana. Tavarajuna on Hampurin satamassa aikaisin aamulla, ollen yksi päivittäin 200:sta saapuvasta junasta.
Merikuljetus
- Hampurin satamassa käsitellään vuosittain 9 300 000 konttia.
Lastaus jättimäisessä logistiikkakeskuksessa. Hampurin satama on suurin logistiikkakeskus Euroopassa, jonne on junayhteys. Yksin sataman sisällä junanraiteiden pituus on 200 km. Toisella puolella satamaa, 5 000 rahtialusta saapuu satamaan vuosittain. Meidän konttimme on lastattu NYK Vestaan. Rahtialus, rakennettu 2007, seilaa Tokion ja Hampurin väliä. NYK Vesta on yksi maailman suurimmista rahtialuksista, ja sen kapasiteetti on noin 7 000 konttia. Me matkustamme osan matkaa sillä, tarkalleen 8 562 merinpeninkulmaa Singaporeen.
Purkaminen väliasemalla
- Maailman suurin satama, 30 km pitkä ja yli 1 000 laituripaikkaa.
25 meripäivän jälkeen, saavumme maalle ensimmäistä kertaa - Singaporen satamaan. Schweinfurtissa valmistetuista dialyysilaitteista 13% lähetetään Aasian ja Tyynenmeren alueelle. Liki kaikki niistä pysähtyvät hetkeksi Singaporeen. Huolimatta sataman koosta, rahtialusten täytyy jonottaa pääsyä satamaan. Lasti on nyt siirretty XXL-koon rahtialuksesta XL-rahtialukseen, joka seilaa vain Tyynellä valtamerellä.
Luovutus paikan päällä
- Fresenius Medical Caren toimenpiteet ennen matkan viimeistä osuutta.
Vielä on yksi tärkeä tehtävä tekemättä: ennenkuin dialyysilaite on asiakkaalla, sen täytyy pysähtyä uudestaan Sydneyssä. Australian Fresenius Medical Carella dialyysilaite puretaan pakkauksesta ja kaikki toiminnot tarkastetaan - vasta sen jälkeen se voi jatkaa matkan viimeiselle osuudelle: maanteitse takamaille. Henkilökuntamme on paikan päällä asentamassa dialyysilaitteen käyttökuntoon.
Matkan viimeinen osuus
- Nyt on matkan viimeisen osuuden aika.
Dialyysilaite kuljetetaan aavikon yli sen määränpäähän. Ensin Sydneystä Adelaideen, sitten Alice Spingsin ja pienen aavikolla sijaisevan kylän Kiwirrkurran läpi, tuhansien kilometrien päässä Sydneystä, Melbournesta ja Perthistä.
Määränpää
- 28 907 km Schweinfurtista!
Kuuden viikon jälkeen lähdöstä, dialyysilaite on käytössä dialyysikeskuksessa. Se parantaa dialyysipotilaiden elämänlaatua täällä, keskellä Gibsonin erämaata yhteisössä, jossa on vain hieman yli 200 asukasta.